Dane Zajc

Grmače

Tragedija

Drama Slovenskega narodnega gledališča Maribor v koprodukciji s Konservatorijem za glasbo in balet Maribor

Na sporedu

19.10.2020, ponedeljek / 20:00 / Stara dvorana /

Premiera 27. september 2019, Stara dvorana SNG Maribor
Predstava traja 2 uri 55 minut in ima en odmor. 

Predstavi sledi pogovor z ustvarjalci na odru Stare dvorane SNG Maribor.

Režiserka Nina Rajić Kranjac
Odrska priredba Tibor Hrs, Nina Rajić Kranjac
Dramaturg Tibor Hrs Pandur
Scenografka Urša Vidic
Kostumografka Marina Sremac
Skladatelj Branko Rožman
Lektorica Mojca Marič
Oblikovalec svetlobe Borut Bučinel 
Vodja predstave Jernej Jerovšek
Šepetalka Polonca Rajšp

Zasedba 
Andraž Vladimir Vlaškalić
Jur, njegov sin Benjamin Krnetić k. g.
Matija Nejc Cijan Garlatti
Kolomč Žan Koprivnik
Sevšek Matevž Biber
Potovka Tamara Avguštin
Polona Minca Lorenci
Gospa Smrt Liza Marijina
Lah Gorazd Žilavec

Člani Orkestra Konservatorija za glasbo in balet Maribor
Urban Erker, klarinet 
Domen Baša, harmonika
Matic Kavcl, trobenta 
Nik Zendzianowski, evfonij 
 

Grmače, napisane v začetku devetdesetih let preteklega stoletja in prvič uprizorjene leta 1994, sklepajo tragiški dramski svet Daneta Zajca, ki s pomočjo radikalne avtokritike tematizira uničenje ali razpad družine (rodu) in s tem določene skupnosti v celoti. Nekateri so Grmače skušali predstaviti kot slovenskega Hamleta ali kot medgeneracijsko tragedijo konca arhaične skupnosti, ki dreza v nevralgične točke slovenske zgodovine in topografira njeno psihogeografijo samozavrtosti, užitka v samospodbijanju, nenehnega prelaganja krivde, samopomilovanja, demonizacije drugih, sramote glede nezmožnosti vzpostavitve pristnega stika, vključno z jalovostjo izdajstev in maščevanj, samoizgubljanja v onkrajnosti, predvsem pa nebogljenost tistih, ki se imajo za odreševalce, kot je ugotovil že Taras Kermauner. Dramaturg Tibor Hrs Pandur zapiše, da so Grmače v režiji Nine Rajić Kranjac mikroskopiranje in poskus preleta omenjene gore slovenskega pannihilizma, ki kraljuje nad Grmačani kot kamnito božanstvo. So poskus njene subverzije, iskanja svetlobe v temi te negativne teologije s pomočjo kontrapunktov brutalne samorefleksije, svobode distance in specifike gledališča, kjer je polje smrti na videz odsotno, kjer smrti pravzaprav ni: je zgolj potencial katarze preko spoznanja predstavljenih zablod protagonistov.

Vendar se zdi poglavitna kvaliteta uprizoritve pravzaprav v detekciji popolne dezorientiranosti današnjega časa ter razpršenem fokusu, saj se ob množici vtisov in dražljajev pravzaprav ne moremo več koncentrirati na nič res smiselnega in relevantnega. 

Peter Rak, Delo, 2. 10. 2019

O režiserki

Nina Rajić Kranjac (r. 1991), ena najprodornejših in estetsko profiliranih režiserk najmlajše generacije, je že med študijem na AGRFT prejela več nagrad (za uprizoritev 1981 nagrado za najboljšo produkcijo na Mednarodnem festivalu dramskih umetnosti v Zagrebu in Šeligovo nagrado za najboljšo slovensko uprizoritev na Tednu slovenske drame; za režijo 1981 in igralski avtorski projekt ZDAJ letim! akademijsko Prešernovo nagrado; za režijo Zborovanje ptic Prešernovo nagrado Univerze v Ljubljani in na 56. festivalu MESS v Sarajevu nagrado za najboljšo mlado režiserko). Leta 2017 je magistrirala iz gledališke režije pod mentorskim vodstvom Tomija Janežiča, s katerim je kot asistentka sodelovala pri številnih predstavah. Za uprizoritev Słobodziankove drame Naš razred (PGK) je leta 2018 prejela Borštnikovo nagrado za najboljšo režijo.

O producentu

Slovensko narodno gledališče Maribor je največja kulturna in umetniška institucija v Sloveniji, ki pod eno streho združuje Dramo, Opero, Balet in Festival Borštnikovo srečanje. Vse od prve uprizoritve v slovenskem jeziku leta 1919 je imelo mariborsko gledališče pomembno umetniško in politično vlogo. Ohranja in razvija nacionalno identiteto in deluje kot pomemben steber slovenskega jezika. V svoji stoletni zgodovini gledališče ni zaznamovalo samo mesta z okolico, temveč celotno državo. V Mariboru izpolnjuje povpraševanje različnih gledaliških občinstev: zadovoljuje okuse in pričakovanja ljudi raznovrstnih socialnih in izobrazbenih struktur. Drama SNG Maribor premierno uprizori šest do osem klasičnih in sodobnih dramskih besedil slovenskih in tujih avtorjev. S svojim programom nagovarja definirane skupine občinstev na način, da doseže najširšo populacijo, pri tem skrbno širi krog abonentov.

www.sng-mb.si
sng.maribor@sng-mb.si