Festival Borštnikovo srečanje

54. Festival Borštnikovo srečanje

14.—27. oktober 2019 | Maribor, Slovenija

Skok na vsebino // Skok na meni

Festival Borštnikovo srečanje - Uvodna stran

54. Festival Borštnikovo srečanje


Nedelja, 27. oktober 2019

Eichmann v Jeruzalemu

Refleksija

Eichmann v Jeruzalemu <em>Foto: Martin Emeršič</em>
Foto: Martin Emeršič

Uprizoritev razdeljena na dva dela se v svojem nastavku naslavlja na istoimensko knjigo znane filozofinje Hannah Arendt in tako gledalca vodi v preizpraševanje "banalnosti zla". Le-to je predstavljeno v formi, ki je rednim slovenskim gledališkim obiskovalcem sedaj že zelo dobro poznana. Jernej Lorenci s svojo avtorsko ekipov avtorskih projektih raziskuje pokrajine (ne)gledališke pripovedi (nazadnje v našem prostoru z mednarodno koprodukcijo Pogovori o ljubezni v SNG Drama Ljubljana). V tem raziskovanju si gledalec ne more kaj, da ne bi že pred ogledom predstave začrtal določenih pričakovanj: odprt pretok med odrom in avditorijem (luč v dvorani, odsotnost četrte stene) ter s tem povezana polperformativna igra; preizpraševanje problematike v nelinearno strukturiranem načinu, ki bi v prvi plan postavljal fabulo kot vodilo gledalčeve pozornosti; odstiranje metaplana uprizoritve ter omogočanje uvida v zaodrje in proces dela na uprizoritvi; trajanje in relativno statična mizanscena kontekstualizirana skozi forum igralcev. Eichmann v Jeruzalemu vsa ta pričakovanja potrdi in zadosti že v prvih nekaj minutah, a kot celota ne uspe preseči lastne banalnosti.

Prvi del se osredotoča na naslovni lik, ki ga nemo na obrobju mize, za katero sedijo igralci, uteleša Frano Mašković. Figura se postopoma spreminja v simbol, svarilo in opomin, ki ga neposredno naslavljajo ostali igralci v svojih prizorih, na znakovni ravni se Eichmannu približujejo z nadevanjem okroglih očal, ki se skozi uprizoritev vzpostavljajo kot nekakšen atribut obtoženega. Vrstijo se prizori, ki se osredotočajo na proces sojenja, velik del materiala pa izhaja tudi iz dokumentarnega filma Clauda Lanzmanna Shoah. Čeprav se uprizoritev prične odprto, z naslavljanjem procesa dela ter same dejanskosti predstave, s čimer vzpostavlja izredno efektivno distanco do obravnavane tematike in lastno pozicijo v njej, je postopek v mnogih prizorih vživljanje igralcev v posamezne prizore. V samem nastavku in poteku uprizoritve se zdi, da ravno ti prizori ne uspejo pri gledalcih izzvati emotivnega odziva, veliko bolj funkcionalni so tisti, v katerih je snov dramaturško oddaljena, igralski aparat pa kar se da transparenten. Čustvovanje je prepuščeno gledalcu. V tem denimo še najbolj izstopa prizor intervjuja s frizerjem (Pjer Meničanin), ki govori po nareku Katarine Bistrovič Darvaš. Ravno slednja se s stoičnostjo svojega izraza, na katerem ne skuša ilustrirati empatije ali groze, kaže kot najsilovitejša prezenca prvega dela. Prav tako je prvi del uprizoritve najmočnejši v trenutkih, ko je najbolj gledališki. Najsi bo to, ko poantira določene prizore s subtilnimi lučnimi spremembami ali ko se igralci iz mize premaknejo v prostor. Navkljub poudarku na besedi, v uprizoritvi je marsikatera vsebina iz pripovedi podana skozi pesem, ki se prav tako kaže gledališko učinkovitejša, in pa poudarku na pripovedi, je vsebina za gledalca najbolj živa in boleča, ko je uprostorjena.

Iz tega nastavka se pričenja drugi del, ki je v prostoru in tempu veliko bolj razgiban, vsebinsko pa se prestavlja na "domača tla", koncentracijsko taborišče Jesenovac in sojenje Andriji Artukoviću. Material je posledično veliko bolj avtorski in ponuja nekaj izjemnih posameznih prizorov. V prvi vrsti je tu gotovo Dado Ćosić ("če bi Dado živel v drugi svetovni vojni, bi najverjetneje bil usmrčen, ker je Dado Srb in peder"), ki v svojem prizoru razlaga o lakoti. Prav tako izjemno zanimive prizore ustvarita Mia Melcher in Lucija Šerbedžija. Bližina materiala igralcem omogoča bolj dramske kreacije, ki vseeno ostajajo spoštljive do vsebine in imajo določen učinek na gledalca. Vendar se ob sklepu uprizoritve, ki je po vsebini zagotovo ena izmed najbolj temačnih predstav, ki jih je v zadnjem času režiral Jernej Lorenci, ne moremo izogniti občutku, da bi bilo zlo potrebno uprizoriti in ne le o njem pripovedovati.

Ravno iz teh razlogov se tudi zbuja pomislek, čemu je bila uprizoritev uvrščena v spremljevalni program Borštnikovega srečanja (pri čemer se je igrala še pred uradno otvoritvijo, čemur lahko pripisujemo tudi ne ravno polno dvorano). Po eni strani je jasno, da je Zagrebačko kazalište mladih redni gost na domačih odrih in vedno ponuja zanimive vsebine (v lanskem letuna festivalu uprizoritev Črna mati zemla režiserke Dore Ruždjak Podolski). A če je namen uvrstitve predstavitev dela slovenskih režiserjev, se zdi smiselno vprašati, zakaj namesto Eichmanna nismo dobili priložnosti videti dela, ki ga v širšem smislu poetike ne moremo videti v domači produkciji (denimo v nemškem prostoru izjemno odmevne in v našem že dalj časa odsotne Mateje Koležnik). Ti pomisleki pa se na žalost najverjetneje začnejo in končajo pri denarju.

 

Jaka Smerkolj Simoneti


Iskalnik

Naša spletna stran uporablja piškotke s pomočjo katerih omogoča uporabo vtičnikov družbenih medijev, izboljšuje in prilagaja uporabniško izkušnjo ter analizira promet. Potrdite, da se strinjate z njihovo uporabo.

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Kaj so piškotki?

Piškotki (angleško cookies) so kratke tekstovne datoteke, ki se lahko razpošiljajo in shranijo na vašem računalniku, pametnem telefonu ali kateri koli drugi napravi, ki dostopa do spletnih strani po internetu. Piškotke lahko uporabimo pri zbiranju informacij o načinu, kako uporabljate neko spletno stran, in posledično pri prilagajanju vsebin spletne strani ob vašem naslednjem obisku, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša. V piškotku je običajno zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče neko spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Uporaba piškotkov na spletu ni nič novega. Več informacij o piškotkih lahko najdete na spletni strani www.aboutcookies.org, kjer so tudi navodila, kako jih pobrišete.

Vrste piškotkov

Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotkov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, varnost ...).

Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke o tem, kaj uporabniki delajo na spletni strani, z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, po katerih bi lahko identificirali uporabnika.

Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (uporabniško ime, jezik, regijo ...) ter zagotavlja napredne, uporabniku prilagojene funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletni strani.

Piškotki za usmerjanje

Piškotki za usmerjanje so povezani s storitvami tretjih oseb (npr. oglaševalska in družabna omrežja), na primer gumba "Všečkaj" in "Deli z ostalimi". Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletu. Te piškotke urejajo in gostijo tretje osebe.

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Ime piškotka Avtor Opis
borstnikovo_frontend Festival Borštnikovo srečanje Sejni piškotek, ki spremlja vašo dejavnost na spletni strani – brez tega piškotka bi vas vsaka podstran obravnavala kot novega obiskovalca. Nujen je za normalno delovanje spletne trgovine.
bcms_cookie_accepted
bcms_cookie_declined
Festival Borštnikovo srečanje Ta piškotka beležita vašo izbiro glede uporabe piškotkov na naši spletni strani.
_pk_ref
_pk_cvar
_pk_id
_pk_ses
...
Matomo Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Matomo (ex Piwik).
Matomo politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Matomo (opt-out)
di
dt
psc
uid
uit
uvc
siteaud
ana_svc
atuvc
user_token
AddThis Te piškotke nastavi vtičnik za delitev z družabnimi omrežji podjetja AddThis.
AddThis politika zasebnosti / Onemogočite sledenje AddThis (opt-out)
c_user
s
xs
presence
datr
ft
lu
sub
lsd
reg_ext_ref
reg_fb_gate
reg_fb_ref
wb
act
_e_3qqF_0
wd
p
Facebook Te piškotke nastavi Facebookov vtičnik.
Facebook piškotki in podobne tehnologije
__utma
__utmz
SID
LOGIN_INFO
use_hotbox
PREF
SSID
HSID
watched_video_id_list
demographics
VISITOR_INFO1_LIVE
YouTube Te piškotke nastavi videopredvajalnik YouTube.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google
_ga
__utma
__utmb
__utmc
__utmv
__utmz
SC
PREF
HSID
SSID
APISID
SAPISID
SNID
NID
GoogleAccountsLocale_session
AnalyticsUserLocale
GAPS
Google Maps Te piškotke nastavi zemljevid Google Maps.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google

Nadzor piškotkov

Shranjevanje in upravljanje piškotkov je pod popolnim nadzorom brskalnika, ki ga uporablja uporabnik. Brskalnik lahko shranjevanje piškotkov po želji omeji ali onemogoči. Piškotke, ki jih je brskalnik shranil, lahko tudi enostavno izbrišete – za več informacij obiščite spletno stran www.aboutcookies.org. Vašo odločitev glede uporabe piškotkov na tej spletni strani vedno lahko spremenite s klikom na povezavo Piškotki.

Upravljalec piškotkov

Festival Borštnikovo srečanje.