Festival Borštnikovo srečanje

54. Festival Borštnikovo srečanje

14.—27. oktober 2019 | Maribor, Slovenija

Skok na vsebino // Skok na meni

Festival Borštnikovo srečanje - Uvodna stran

54. Festival Borštnikovo srečanje


Nedelja, 27. oktober 2019

Nagrade 54. Festivala Borštnikovo srečanje

še ni naslova - dobitnica Velike Borštnikove nagrade <em>Foto: Boštjan Lah</em>
še ni naslova - dobitnica Velike Borštnikove nagrade Foto: Boštjan Lah
Tomi Janežič, nagrada za najboljšo režijo <em>Foto: Boštjan Lah</em>
Tomi Janežič, nagrada za najboljšo režijo Foto: Boštjan Lah
Iztok Drabik Jug, Borštnikova nagrada za igro <em>Foto: Boštjan Lah</em>
Iztok Drabik Jug, Borštnikova nagrada za igro Foto: Boštjan Lah
Nataša Barbara Gračner, Borštnikova nagrada za igro <em>Foto: Boštjan Lah</em>
Nataša Barbara Gračner, Borštnikova nagrada za igro Foto: Boštjan Lah
Matej Recer, Borštnikova nagrada za igro <em>Foto: Boštjan Lah</em>
Matej Recer, Borštnikova nagrada za igro Foto: Boštjan Lah
Stane Tomazin, Borštnikova nagrada za igro <em>Foto: Boštjan Lah</em>
Stane Tomazin, Borštnikova nagrada za igro Foto: Boštjan Lah
Nejc Gazvoda, Borštnikova nagrada za izvirno dramsko besedilo <em>Foto: Boštjan Lah</em>
Nejc Gazvoda, Borštnikova nagrada za izvirno dramsko besedilo Foto: Boštjan Lah
Borut Bučinel, Borštnikova nagrada za oblikovanje svetlobe <em>Foto: Boštjan Lah</em>
Borut Bučinel, Borštnikova nagrada za oblikovanje svetlobe Foto: Boštjan Lah
Maja Jerman Bratec - prevzemnica nagrade za Artura Annecchina, Borštnikova nagrada za glasbo <em>Foto: Boštjan Lah</em>
Maja Jerman Bratec - prevzemnica nagrade za Artura Annecchina, Borštnikova nagrada za glasbo Foto: Boštjan Lah
Anja Novak, Borštnikova nagrada za mlado igralko <em>Foto: Boštjan Lah</em>
Anja Novak, Borštnikova nagrada za mlado igralko Foto: Boštjan Lah
Sebastijan Horvat, posebna Borštnikova nagrada za umetniško gesto <em>Foto: Boštjan Lah</em>
Sebastijan Horvat, posebna Borštnikova nagrada za umetniško gesto Foto: Boštjan Lah
Miranda Trnjanin, prevzemnica nagrade za Dragana Živadinova, posebna Borštnikove nagrade za umetniško vizijo <em>Foto: Boštjan Lah</em>
Miranda Trnjanin, prevzemnica nagrade za Dragana Živadinova, posebna Borštnikove nagrade za umetniško vizijo Foto: Boštjan Lah
Alja Lobnik, predsednica DGKTS <em>Foto: Boštjan Lah</em>
Alja Lobnik, predsednica DGKTS Foto: Boštjan Lah
Ali: Strah ti poje dušo, nagrada DGKTS <em>Foto: Boštjan Lah</em>
Ali: Strah ti poje dušo, nagrada DGKTS Foto: Boštjan Lah

NAGRADE IN UTEMELJITVE 54. FESTIVALA BORŠTNIKOVO SREČANJE

Umetniški direktor Aleš Novak

Selektor Matjaž Zupančič

Strokovna žirija Uršula Cetinski (predsednica), Andreja Kopač, Aldo Milohnić, Dora Ruždjak Podolski, Giorgio Ursini Uršič

Zaključno mnenje žirije o 54. Festivalu Borštnikovo srečanje

Gledališče je umetnost, ki ima v Sloveniji dolgo in častitljivo tradicijo. Razpira pomembna bivanjska in družbena vprašanja, kar je seveda obarvano s posebnostmi prostora, v katerem je. Kljub temu na odrih po Sloveniji nastajajo predstave, ki navdihujejo in vznemirjajo tudi gledalce in strokovno javnost po vsem svetu.

Po čem si bomo zapomnili 54. Festival Borštnikovo srečanje?

V predstavah, ki smo jih videli, ne moremo prezreti dejstva, da slovensko gledališče ni ustvarjalno področje, ki ga slovenska družba navdušeno podpira. Kot gledalci seveda vsakič, ko obiščemo gledališče, pričakujemo vznemirljivo doživetje, ki bogati življenje. Po drugi plati pa smo precej zadržani v trenutku, ko je gledališko ustvarjanje potrebno tudi v resnici podpreti.

Če pogledamo evropski gledališki zemljevid, za našo državo ne moremo trditi, da je obljubljena dežela. Tudi predpisani modeli, v katerih ustvarjajo gledališki zavodi in neodvisne skupine, so ustvarjanju prej v breme kot v prid. Te razmere lahko razberemo tudi v predstavah letošnjega tekmovalnega programa. Povedano malo bolj po domače: trata je čisto drugače pokošena, kadar imamo res dobro kosilnico.

Zato je izjemno vzpodbudna ustvarjalna moč igralk in igralcev vseh generacij, od najmlajših, ki so šele končali umetniško akademijo, do prekaljenih gledaliških mačk in mačkov. Igralke in igralci, ki so nastopili na letošnjem Festivalu Borštnikovo srečanje, so pokazali dobro obvladovanje različnih tehnik igre, gledaliških žanrov in pristopov, ki so jih obarvali s posebnostmi lastne osebnosti. V predstavah letošnjega festivala ni mogoče prezreti cele vrste dobrih igralskih vlog, med njimi tudi presežnih.

Med predstavami letošnjega tekmovalnega programa posebej izpostavljamo predstavi še ni naslova in Ali: Strah ti pojé dušo, ki sodita v vrh slovenskega in evropskega gledališča.

V predstavi še ni naslova režiser Tomi Janežič pravi, da se v življenju pojavijo trenutki, zaradi katerih se v hipu spremenimo, ker pa jih ne moremo racionalno razložiti, jim pravimo čudež. Žirija 54. Festivala Borštnikovo srečanje je z odločitvami za posamezne nagrade izpostavila umetniške čudeže ‒ nepozabne, presunljive, krhke in silovite. Zaradi njih nikoli nič več ne bo tako kot prej.

Nagrade

Velika nagrada Festivala Borštnikovo srečanje za najboljšo uprizoritev
še ni naslova v režiji Tomija Janežiča v produkciji Slovenskega mladinskega gledališča

Predstava še ni naslova izkazuje izjemno moč gledališča danes. Gre za intenzivno, deset ur trajajočo stvaritev, ki zaradi izjemnosti vseh gledaliških elementov in visoke koncentracije vztrajno tke vezi med igralci in gledalci in je zapeljiva ne le zato, ker se razgali, ampak tudi zato, ker nam pokaže, kako se razgali. Predstava se izkaže za gledališki čudež, za doživetje v polnem pomenu besede, ki ni ustvarjeno na način prevare očesa, ampak nasprotno, z globokim uvidom v posameznika in družbo.

Borštnikova nagrada za najboljšo režijo
Tomi Janežič za režijo predstave še ni naslova v produkciji Slovenskega mladinskega gledališča

Režiser Tomi Janežič s predstavo še ni naslova ustvari kompleksno režijsko in dramaturško strukturo, ki je hkrati oboje, proces in stvaritev, ki temelji na različnih gledaliških tehnikah in metodah psihodrame. Vzporedno prepletanje besedila dramatičarke Simone Semenič z individualnimi zgodbami ustvarjalcev pripelje do zlitja mnoštva glasov v polifonično celoto, ki je nastajala več kot leto dni in izkazuje dosežke onkraj običajnih gledaliških praks.

Štiri Borštnikove nagrade za igro:

Iztok Drabik Jug za vlogo Salema v predstavi Ali: Strah ti pojé dušo v produkciji Slovenskega narodnega gledališča Drama Ljubljana

Iztok Drabik Jug v predstavi Ali: Strah ti pojé dušo uprizori lik tujca – kot človeka, ki je eden izmed nas. Svoje vloge ne stilizira, temveč jo upodobi z minimalnim znakovnim sistemom, kar ima subtilen učinek. S tem ponotranji niz družbenih in intimnih razklanosti. Te se izkazujejo kot notranji boj med ljubeznijo in zanikanjem.

Nataša Barbara Gračner za vlogo Emmi v predstavi Ali: Strah ti pojé dušo v produkciji Slovenskega narodnega gledališča Drama Ljubljana

Nataša Barbara Gračner v predstavi Ali: Strah ti pojé dušo iz melodramskega lika ustvari samosvojo kreacijo, ki gledalce angažira in se jih dotakne tako na čustveni kot na miselni ravni. Psihološka stanja lika so prepletena z odzivi okolja in s pogojenostjo družbenega konteksta, s čimer doseže prepričljiv igralski gestus. Ta se kaže skozi filigransko izdelan lik ‒ skozi telo, besede, obraz in nenazadnje oči igralke, kar predstavlja izjemen igralski dosežek.

Matej Recer za vlogo v predstavi še ni naslova v produkciji Slovenskega mladinskega gledališča

Matej Recer v predstavi še ni naslova prepričljivo in neposredno vzpostavi kod deseturne uprizoritve. Njegove zgodbe postajajo naša skupna doživetja, saj z njimi ustvarja občutek gledalčeve premestitve v Matejev prostor in čas. Pri tem vzpostavlja edinstveno razmerje med pričevalcem in hkrati interpretom in na preprost način doseže visoko raven verjetnosti vsebin, o katerih pripoveduje in s katerimi ustvarja pristno gledališko izkušnjo.

Stane Tomazin za vlogo v predstavi še ni naslova v produkciji Slovenskega mladinskega gledališča

Stane Tomazin v predstavi še ni naslova pokaže izjemen igralski razpon. Ubesedi lik antijunaka, odrskega delavca, ki stopi v ospredje po ovinkih, v premorih, ki jih razvije v medigre, v katerih nastopi kot homo ludens z igrivo, duhovito mešanico veselja in žalosti. Gledališki marginalec tako postane protagonist uprizoritve, ki z razvojem lastnega lika hkrati vpelje kontrapunkt vsem drugim likom in omogoči demontažo gledališkega ustroja.

Borštnikova nagrada za mlado igralko
Anja Novak za vlogo v predstavi še ni naslova v produkciji Slovenskega mladinskega gledališča

Anja Novak v predstavi še ni naslova izkazuje način igre, ki deluje prepričljivo prav s kombinacijo krhkosti in čustvene neposrednosti ter s silovitostjo igralske izraznosti. Ves čas predstave je hkrati v vlogi in onkraj nje, pri čemer vzpostavi edinstveno ravnotežje, v katerem ni ničesar premalo in ničesar preveč. Z vztrajanjem pri ženski krhkosti izkazuje tenkočutnost in suverenost, ki se nam vse do konca uprizoritve odkriva ‒ in na novo razkriva.

Borštnikova nagrada za dramsko besedilo

Nejc Gazvoda za izvirno dramsko besedilo predstave Tih vdih v produkciji Mestnega gledališča ljubljanskega

Nejcu Gazvodi v izvirnem dramskem besedilu Tih vdih uspe ujeti glas generacije navadnih ljudi v posttranzicijskem obdobju slovenske družbe skozi formo družinske drame. Avtor dosledno in natančno izpelje tako dramski lok družinske zgodbe kakor tudi lok dramskih likov in njihovih medsebojnih odnosov, ob čemer upošteva "četrto steno", ki jo mestoma tudi preči. Poleg tega, da je avtor ujel trenutek življenja v Sloveniji danes, je dramsko besedilo univerzalno in prenosljivo tudi v druga okolja.

Borštnikova nagrada za oblikovanje svetlobe

Borut Bučinel za oblikovanje svetlobe v predstavi Ljudomrznik v produkciji Slovenskega ljudskega gledališča Celje

Borut Bučinel v predstavi Ljudomrznik natančno spremlja dramaturgijo predstave in oblikuje svetlobo v razponu od klasične postavitve do večplastnih svetlobnih podob. Na ta način oblikovanje svetlobe ‒ vzporedno s spremembo scenografije in razvojem režijsko-dramaturške postavitve ‒ preraste v samostojen avtorski prispevek, ki spominja na distopičnost sodobnega časa.

Borštnikova nagrada za avtorsko glasbo 

Arturo Annecchino za avtorsko glasbo v predstavi Macbeth v produkciji Slovenskega narodnega gledališča Nova Gorica

Arturo Annecchino v predstavi Macbeth premišljeno gradi glasbeno podlago skozi prepletanje različnih glasbenih struktur, ki natančno spremljajo tok uprizoritve. Ob tem ustvarja specifične akustične momente in poudarke, ki izrisujejo stanja likov in povezujejo zunanji prostor z notranjim občutjem. Avtor glasbe s tem ustvarja samostojno zvočno krajino.

Borštnikova nagrada po presoji žirije

Posebna nagrada žirije Sebastijanu Horvatu za umetniško gesto

Sebastijan Horvat vedno znova ustvarja umetniške geste, ki razpirajo nevralgične točke, paradokse, stereotipe in tabuje. Gledalec je aktiven udeleženec, ki premišljuje situacije in kontekste skupaj z ustvarjalci predstave, pri čemer režiser pušča razpoke v strukturi, ki omogočajo drugačen pogled. Predstava Ali: Strah ti pojé dušo je kompleksna uprizoritev, v kateri se okoli vprašanja ljubezni med starejšo žensko in mlajšim tujcem vrtinči vihar predsodkov. Tu ne gre le za prepovedano razmerje, ampak tudi za vprašanje ženske seksualnosti v starejšem obdobju. Ob tem se kaže trdovratnost ponotranjene ideologije.

Posebna nagrada žirije Draganu Živadinovu za umetniško vizijo

Dragan Živadinov se je na svoji bogati umetniški poti soočal z različnimi formati gledališkega ustvarjanja, ki so imeli izjemen vpliv na slovenski in mednarodni prostor. V zadnjem času seukvarja z intimnejšim prostorom v gledališču, pri čemer je velike odre zamenjal z manjšimi, ki omogočajo svojevrstno gledališko izkušnjo. Ob tem dosledno udejanja svojo premišljeno umetniško vizijo, ki je kljub prepredenosti z različnimi referencami zgodovine gledališča in gledaliških avantgard povsem avtentična, kar se izkazuje tudi v predstaviREKA, REKA/ Syntapiens::IZ.

 

Nagrado Društva gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije za najboljšo predstavo pretekle sezone (2018/2019) prejme uprizoritev besedila Rainerja Wernerja Fassbinderja: Ali: Strah ti pojé dušo v režiji Sebastijana Horvata in produkciji SNG Drama Ljubljana.

Predstava Ali: Strah ti pojé dušo v ambientu zapuščene industrijske hale na podlagi Fassbinderjevega filma izpelje prerez konkretnih družbenih, rasnih in razrednih protislovij, pri čemer podloženo aktualnost razvije s precizno občutljivostjo. Režija Sebastijana Horvata premišljeno in razplasteno uravnava specifično prostorsko situacijo, minimalistične, vendar vrhunske igralske geste, kadriranje pogledov in zamrznitve z nevsiljivim komentarjem, ki jih v uprizoritvi pomensko nadgradi s spremembo scenske razporeditve, z umestitvijo bližine mnoštva teles pa učinkovito vzpostavi točko kondenzirane napetosti.

 


Iskalnik

Naša spletna stran uporablja piškotke s pomočjo katerih omogoča uporabo vtičnikov družbenih medijev, izboljšuje in prilagaja uporabniško izkušnjo ter analizira promet. Potrdite, da se strinjate z njihovo uporabo.

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Kaj so piškotki?

Piškotki (angleško cookies) so kratke tekstovne datoteke, ki se lahko razpošiljajo in shranijo na vašem računalniku, pametnem telefonu ali kateri koli drugi napravi, ki dostopa do spletnih strani po internetu. Piškotke lahko uporabimo pri zbiranju informacij o načinu, kako uporabljate neko spletno stran, in posledično pri prilagajanju vsebin spletne strani ob vašem naslednjem obisku, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša. V piškotku je običajno zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče neko spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Uporaba piškotkov na spletu ni nič novega. Več informacij o piškotkih lahko najdete na spletni strani www.aboutcookies.org, kjer so tudi navodila, kako jih pobrišete.

Vrste piškotkov

Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotkov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, varnost ...).

Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke o tem, kaj uporabniki delajo na spletni strani, z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, po katerih bi lahko identificirali uporabnika.

Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (uporabniško ime, jezik, regijo ...) ter zagotavlja napredne, uporabniku prilagojene funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletni strani.

Piškotki za usmerjanje

Piškotki za usmerjanje so povezani s storitvami tretjih oseb (npr. oglaševalska in družabna omrežja), na primer gumba "Všečkaj" in "Deli z ostalimi". Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletu. Te piškotke urejajo in gostijo tretje osebe.

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Ime piškotka Avtor Opis
borstnikovo_frontend Festival Borštnikovo srečanje Sejni piškotek, ki spremlja vašo dejavnost na spletni strani – brez tega piškotka bi vas vsaka podstran obravnavala kot novega obiskovalca. Nujen je za normalno delovanje spletne trgovine.
bcms_cookie_accepted
bcms_cookie_declined
Festival Borštnikovo srečanje Ta piškotka beležita vašo izbiro glede uporabe piškotkov na naši spletni strani.
_pk_ref
_pk_cvar
_pk_id
_pk_ses
...
Matomo Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Matomo (ex Piwik).
Matomo politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Matomo (opt-out)
di
dt
psc
uid
uit
uvc
siteaud
ana_svc
atuvc
user_token
AddThis Te piškotke nastavi vtičnik za delitev z družabnimi omrežji podjetja AddThis.
AddThis politika zasebnosti / Onemogočite sledenje AddThis (opt-out)
c_user
s
xs
presence
datr
ft
lu
sub
lsd
reg_ext_ref
reg_fb_gate
reg_fb_ref
wb
act
_e_3qqF_0
wd
p
Facebook Te piškotke nastavi Facebookov vtičnik.
Facebook piškotki in podobne tehnologije
__utma
__utmz
SID
LOGIN_INFO
use_hotbox
PREF
SSID
HSID
watched_video_id_list
demographics
VISITOR_INFO1_LIVE
YouTube Te piškotke nastavi videopredvajalnik YouTube.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google
_ga
__utma
__utmb
__utmc
__utmv
__utmz
SC
PREF
HSID
SSID
APISID
SAPISID
SNID
NID
GoogleAccountsLocale_session
AnalyticsUserLocale
GAPS
Google Maps Te piškotke nastavi zemljevid Google Maps.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google

Nadzor piškotkov

Shranjevanje in upravljanje piškotkov je pod popolnim nadzorom brskalnika, ki ga uporablja uporabnik. Brskalnik lahko shranjevanje piškotkov po želji omeji ali onemogoči. Piškotke, ki jih je brskalnik shranil, lahko tudi enostavno izbrišete – za več informacij obiščite spletno stran www.aboutcookies.org. Vašo odločitev glede uporabe piškotkov na tej spletni strani vedno lahko spremenite s klikom na povezavo Piškotki.

Upravljalec piškotkov

Festival Borštnikovo srečanje.